اصول مهم و کاربردي در طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت
سوپرمارکت يکي از مکان هاي پر رفت و آمد مي باشد که به صورت مداوم مور استفاده مشتريان مختلف قرار مي گيرد از اين رو طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت در جذب مشتري و افزايش ميزان فروش روزانه اهميت قابل توجهي خواهد داشت. بهتر است دکوراسيون مورد نظر شما براي سوپرمارکت کاملا اصولي اجرا شود. اصولي بودن طراحي و دکوراسيون به معناي رعايت نکات کاربردي جهت ايجاد فضاي استاندارد مي باشد. در دکوراسيون سوپرمارکت عملکرد مناسب بخش هاي مختلف آن در مقايسه با زيبايي آن از اهميت قابل توجهي برخوردار مي باشد.
يک دکوراسيون سوپرمارکت مناسب به گونه اي خواهد بود که بتوانيد تمامي اجناس مورد نياز خود را در فضاي آن به راحتي پيدا کنيد. نکات مهم بسيار زيادي وجود دارند که براي داشتن طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت به صورت استاندارد و اصولي بايد رعايت شوند. در ادامه با مهمترين اصول دکوراسيون سوپرمارکت بيشتر آشنا خواهيم شد.
براي دسته بندي مواد غذايي نياز به پارتيشن بندي نخواهيد داشت. بلکه مي توانيد از چندين جعبه چوبي به عنوان قفسه استفاده نماييد. استفاده از جعبه هاي چوبي براي چيدن ميوه ها و سبزيجات گزينه ايده آل و مطلوب خواهد بود. در صورتي که در سوپرمارکت خود ميوه و سبزي نيز مي فروشيد توصيه مي کنيم چندين جعبه چوبي را در کنار يکديگر قرار دهيد و سپس اين اقلام را با ترتيب مناسب کنار يکديگر قرار دهيد. قرار دادن جعبه هاي چوبي در کنار يکديگر به صورت شيب دار باعث مي شود به قفسه ها دسترسي راحت تري داشته باشيد.
يکي ديگر از فاکتورهاي مهم در دکوراسيون سوپرمارکت نورپردازي مناسب مي باشد. فروشگاه هايي که نور مناسب ندارند قطعا جلوه مناسب نيز نخواهند داشت. اگر براي سوپرمارکت خود دکوراسيون فوق العاده اي طراحي کرده باشيد و هزينه زيادي خرج کرده باشيد اما نور کافي نداشته باشد، باعث مي شود دکوراسيون سوپرمارکت شما جلوه خاصي نداشته باشد. مشتريان ترجيح مي دهند در مکان هايي که نور آن مناسب است به دنبال يافتن اقلام مورد نياز خود باشند. در هنگام نورپردازي براي سوپرمارکت توجه به اين نکته از اهميت قابل توجهي برخوردار خواهد بود که تمامي قفسه ها، يخچال ها و تمامي بخش هاي مختلف در نظر گرفته شده براي چيدن مواد غذايي و ديگر اجناس کاملا روشن باشند.
يکي از نکات دکوراسيون سوپرمارکت که اهميت بسيار زيادي دارد اين است که فضاي مشخص براي رده هاي مختلف اجناس و مواد غذايي موجود در سوپرمارکت فضاي جداگانه در نظر گرفته شود. در صورتي که تمامي موارد را بدون اين که آن ها را از يکديکر تفکيک کنيد در کنار يکديگر قرار دهيد يافتن جنس مورد نياز براي مشتري به امري سخت و دشوار تبديل خواهد شد و همين امر روي نظر مشتريان در رابطه با کيفيت طراحي فروشگاه اثر منفي خواهد گذاشت. با استفاده از پارتيشن، يک تابلو و يا يک نوشته سعي کنيد بخش هاي مختلف سوپرمارکت را از يکديگر تفکيک نماييد تا براي شما مشکل خاصي پيش نيايد.
همانطور که گفتيم يکي از اصول طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت تفکيک بخش هاي مختلف در سوپرمارکت مي باشد، بايد مواردي که به يکديگر مربوط هستند را در بخش هاي خاص قرار دهيد و از اين طريق تفکيک بخش هاي مختلف را انجام دهيد. هر بخش نيز بايد به صورت جداگانه بخش بندي شود. تفکيک بخش هاي مختلف در دکوراسيون سوپرمارکت بدين معناست که در صورتي که اقلام در قفسه ها قرار گرفته باشند، بايد آن ها را طبقه بندي نمود. اقلام قرار گرفته در يک دسته خاص بهتر است در کنار يکديگر قرار گيرند. همچنين مي توانيد براي طبقه بندي اقلام از صفحات جدا کننده در قفسه هاي يک تکه استفاده نماييد. براي تفکيک بخش هاي مختلف در دکوراسيون سوپرمارکت مي توانيد از برچسب ها نيز استفاده نماييد.
يکي ديگر از نکات مهم دکوراسيون سوپرمارکت رعايت عرض مناسب لاين هاي به کار رفته در طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت مي باشد. قطعا تمامي سوپرمارکت ها از طريق قرار گرفتن قفسه ها و پارتيشن ها در کنار يکديگر به بخش هاي مختلف تقسيم مي شوند. در هر سوپرمارکت لاين ها براي رفت و آمد راحت تر مشتريان مورد استفاده قرار مي گيرند. لاين هاي به کار رفته در سوپرمارکت ها بايد به اندازه کافي عريض باشند طوري که حداثل دو نفر بتوانند کاملا راحت از کنار يکديگر از بين اين لاين ها عبور کنند، همچنين عرض لاين ها بايد به گونه اي باشد که در صورت نياز بتوان چرخ دستي ها و ديگر موارد مشابه را بدون ايجاد مشکل در بين اين فضا حرکت دهيد.
در صورتي که در طراحي دکوراسيون سوپرمارکت نحوه چيدمان قفسه ها و اقلام داخل آن رعايت نشده باشد، قطعا در جذب مشتريان شکست خواهد خورد زيرا طراحي و دکوراسيون سوپرمارکت مورد پسند مشتري قرار نخواهد گرفت. قطعا مشتريان سوپرمارکت ها ترجيح مي دهند تا اجناس مورد نياز خود را به راحتي بين ديگر اقلام موجود در سوپرمارکت بيابند. افرادي که از يک سوپرمارکت خاص خريد مي کنند و بارها وارد سوپرمارکت مورد نظر شده باشند محل قرارگيري اقلام مورد نياز را خواهند شناخت، اما فردي که براي بار اول وارد سوپرمارکت شود يافتن چيزي که به دنبال آن است کار ساده اي نخواهد بود. از اين رو رعايت نظم در چيدمان اقلام از اهميت قابل توجهي برخوردار خواهد بود.
يکي ديگر از نکات دکوراسيون سوپر مارکت اين است که يخچال هايي که براي نگهداري مواد غذايي در سوپرمارکت ها مورد استفاده قرار مي گيرند در مغازه به گونه اي گذاشته شوند که روي زيبايي دکوراسيون اثر منفي نداشته باشد. در اين مواقع است که پارتيشن ها مورد استفاده قرار مي گيرند و مي توان يخچال ها را به راحتي در ميان پارتيشن ها قرار داد. البته در صورت استفاده از ديوارهاي کاذب در دکوراسيون سوپرمارکت مي توانيد آن ها را به گونه اي طراحي و اجرا کنيد که بتوان يخچال ها را به راحتي در بين آن ها قرار داد. رعايت اين نکات باعث مي شود فضاي داخلي و دکوراسيون سوپرمارکت شما زيبا به نظر برسد.
نان، شير، گوشت و پنير از اقلامي هستند که به صورت روزانه مورد نياز مشتريان هستند از اين رو بايد در عمق فروشگاه قرار داده شوند. بدين معناست که اين کالاها بايد در بخش انتهايي سوپرمارکت قرار گيرند. از آنجا که اين اقلام، اجناس مصرفي روزانه مشتريان هستند مشتري براي دسترسي به آن ها بايد از تمامي راهروها عبور کند. يعني مشتري بايد از بين کالاهاي وسوسه انگيز زيادي همچون کالاهاي فصلي، خوراکي هاي خوشمزه و کالاهايي با فروش ويژه عبور کند تا به قفسه کالاي مورد نياز خود دسترسي يابد. در صورت عدم رعايت اين نکته در دکوراسيون سوپرمارکت کالاهاي کم فروش در معرض ديد مشتري قرار نخواهد داشت و فروش آن ها تا حد قابل توجهي کاهش خواهد يافت. در صورت رعايت اين نکته نيز اين کالاها توسط مشتري ها مشاهده خواهند شد و فروش اين کالاها نيز هماهنگ با کالاهاي اساسي به طور قابل توجهي افزايش خواهد يافت.
بر اساس پژوهش هاي انجام شده در سوپرمارکت ها و ديگر مغازه ها اين نتيجه بدست آمد که بيش از 75% از مشتريان پس از ورود به سوپرمارکت ابتدا سمت راست خود را نگاه مي کنند از اين رو توصيه مي کنيم کالاهاي جذاب با فروش ويژه خود را در قفسه هاي واقع در بخش سمت راست سوپرمارکت قرار دهيد. جهت عرضه کالاهاي خاص، پيشنهاد مي کنيم از قفسه هاي واقع در سمت راست در بدو ورود به سوپرمارکت استفاده کنيد. البته شما مي توانيد اين کالاها را همچنين در نقاطي قرار دهيد که راهروهاي هدايتي به سمت آن ها عرض بيشتري دارند. در اين نقاط دست مشتري براي مانوور دادن بازتر خواهد بود.
فضايي به اصطلاح به نام سرعت گير در نزديکي ورودي فروشگاه قرار گرفته ات که در آن مکان انواع مجله ها و رومه ها به فروش مي رسند. وجود اين منطقه از فروشگاه شما را تشويق خواهد کرد تا قبل از اين که خريد اصلي خود را انجام دهيد توقف کرده و قفسه هاي اين بخش را نگاه کنيد و خريد خارج از ليست خريد خود را انجام دهيد. انواع کالاهاي فرهنگي از جمله فيلم، سي دي، موسيقي و کتاب را مي توان در بخش سرعت گير موجود در سوپرمارکت به فروش رساند.
در صورتي که قصد داريد يک سوپرمارکت راه اندازي کنيد و مشتريان را به سمت مغازه خود جذب نماييد بهتر است تمامي اصول طراحي و دکوراسيون بيان شده در اين مقاله را رعايت کنيد. با رعايت نکات دکوراسيون سوپرمارکت مي توانيد ميزان فروش خود را افزايش داده و در مدت زمان کوتاه به سود مطلوب خود دست يابيد. از ديگر نکات دکوراسيون سوپرمارکت مي توان به موقعيت قفسه ها در سوپرمارکت اشاره کرد. قفسه هاي کالاهاي مهم را در بخش راست مغازه بچينيد.
مطالب بيشتر:
درباره این سایت